آژانس خبری سریع نیوز

سریع ترین اخبار روز دنیا

آژانس خبری سریع نیوز

سریع ترین اخبار روز دنیا

منظور از دیتا سنتر یا مراکز داده چیست؟

امروزه حجم اطلاعات و داده­های تولیدی لحظه به لحظه در حال افزایش هستند و ذخیره­سازی این حجم از اطلاعات بسیاری از شرکت­ها و مراکز گسترده را دچار مشکل جدی کرده است. با وجود اینکه ابزارهای ذخیره اطلاعات نیز در هر لحظه در حال توسعه هستند، اما باید گفت که سرعت دیتاهای تولیدی بسیار بیشتر است. به طور کلی چالش­های مربوط به ذخیره­سازی اطلاعات بسیاری از شرکت­ها را وادار کرده است تا مراکزی برای ذخیره سازی اطلاعات به وجود آورند. با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی مفهوم مراکز داده به بررسی تفاوت دیتا­سنتر و اتاق سرور بپردازیم.

 

منظور از دیتا سنتر یا مراکز داده چیست؟

به شکل کلی به مراکزی که در آن تعداد زیادی سرور به شکل اختصاصی و ویژه نگهداری می­شوند، مراکز داده یا دیتاسنتر گفته می­شود که به صورت گسترده اطلاعات و برنامه­های شرکت­ها را ذخیره­سازی می­کنند. دیتاسنتر­ها شامل بسیاری از تجهیزات شبکه، رک، سرور و تجهیزات ارتباطی هستند که به اینترنت پرسرعت متصل و تحت شرایط خاصی نگهداری می­گردند و از آنها برای نگهداری و پشتیبانی سرویس­های تحت شبکه استفاده می­شود. در حال حاضر روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می­شود و با وجود تولید حجم زیادی از اطلاعات دیگر خطوط تلفن و سرورهای معمولا پاسخگوی نیاز نیستند و همین امر مزیت وجود دیتاسنترها را بیشتر می­کند.

خدماتی که دیتاسنترها ارائه می­کنند

مجموعه خدماتی که توسط دیتاسنترها ارائه می­شود بسیار گسترده است و در مقدمه تا حدود کوتاهی در مورد آنها صحبت شد. نخستین موردی که می­توان از آن نام برد در ارائه خدمات اینترنت پرسرعت  ADSL ، اینترنت خانگی ، TD LTE و اینترنت مربوط به مراکز تجاری است. ایجاد سرور مجازی، سرور اختصاصی، سرور ابری و خدمات مربوط به فضای میزبانی و هاستینگ نیز بخش­های دیگری از خدمات مربوط به مراکز داده هستند.

 

امنیت دیتاسنترها چگونه تامین می­شود؟

مراکز داده شامل اطلاعات و دیتاهای گسترده­ای هستند و حفظ و برقراری امنیت آنها امری بسیار ضروری است. به منظور برقراری امنیت در مراکز داده باید دیتاسنترها در محل­های خاصی طراحی شوند تا امکان دسترسی و رفت و آمد به آنها به حداقل برسد. همچنین اطلاعات افرادی که به مراکز داده تردد می­کنند باید دائما رصد شود و به منظور جلوگیری از ورود بدافزارها و باج­افزارها به دیتاسنتر باید از ابزارهای امنیتی استفاده کرد و zoneهای امنیتی در داخل شبکه ایجاد نمود.

 

 

منظور از اتاق سرور چیست؟

اتاق سرور مجموعه­ای از سرورها است که به شکل خاصی در داخل یک اتاق و در داخل رک قرار می­گیرند و سیستم برق و سرمایش مورد نیاز نیز برای آنها فراهم می­شود. در واقع اتاق سرورها منابع لازم برای انجام پروژه­های شرکت­هایی مانند بانک و غیره را تامین می­کنند.  شاید در نگاه اول تفاوتی بین اتاق سرور و دیتاسنتر برآورد نشود اما باید گفت که اتاق سرور در واقع بخش کوچکتری از یک دیتاسنتر است و استاندارد­های کمتری در طراحی آنها رعایت می­شود. پس چیزی که در نگاه اول میان اتاق سرور و دیتاسنتر تفاوت ایجاد می­کند، مقیاس کوچکتر اتاق سرور و رعایت کمتر استاندارد­ها در آن است.

تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور در چیست؟

·       معمولا دیتاسنتر­ها دارای ژنراتورهای قدرتمندی هستند که در صورت قطعی برق شروع به کار و میزان برق مورد نیاز را تامین می­کنند و این در حالی است که معمولا در اتاق سرور از UPS استفاده می­شود.

·       دیتاسنترها یا مراکز داده به دو یا چند اینترنت پرسرعت متصل هستند و در صورت قطعی و ضعف در اینترنت، سرویس دیگر شروع به فعالیت می­کند.

·       مراکز داده معمولا در محل­هایی طراحی می­شوند که دسترسی به آنها دشوارتر بوده و دائما به طرق مختلف مانیتور می­شوند.